Údaje o ceně | |
---|---|
79,30 | Kč/kg vč. DPH |
Zemní plyn je hořlavá plynná látka bez barvy, zápachu a chuti se zanedbatelnými toxickými vlastnostmi. Kromě využití v domácnosti a průmyslu se nyní zemní plyn stává žádaným také pro pohon vozidel. Zemní plyn je efektivní náhradou tradičních motorových paliv. Po celém světě jezdí na zemní plyn více než 5 milionů vozidel včetně autobusů. Pro pohon vozidel se používá ve stlačené formě (CNG - Compressed Natural Gas).
Provoz vozidel na CNG je levnější, bezpečnější a ekologičtější, než provoz vozidel na benzín či naftu. Všechna vozidla na CNG do 3,5t jsou v ČR osvobozena od silniční daně.
Provoz vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) je výhodný zejména u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů. Návratnost vynaložených finančních prostředků je vázána na počet najetých kilometrů za rok.
Vozidla CNG jsou bezpečnější než vozidla používající benzín, naftu nebo LPG. Tento fakt vyplývá z fyzikálních vlastností zemního plynu i ze zkušeností z dlouhodobého provozu. Zápalná teplota zemního plynu je oproti benzínu dvojnásobná. Silnostěnné plynové tlakové nádoby pro CNG jsou bezpečnější než nádrže na benzín či naftu. Tlakové nádrže pro CNG jsou vyráběny z oceli, hliníku či kompozitních materiálů. Palivový systém je spolehlivý a bezporuchový. Tlakové nádoby procházejí řadou mnohem přísnějších zkoušek oproti zkouškám nádrží kapalných paliv. Hlavně se zkouší odolnost proti nárazu, požáru, zvýšení tlaku. Ve vozidle jsou tlakové nádoby vybaveny řadou pojistek.
Zemní plyn je tvořen z 98 % metanu (CH4), a proto vozidla na CNG produkují výrazně méně škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu než vozidla s klasickým pohonem. Také vliv na skleníkový efekt je u těchto vozidel menší v porovnání s benzínem či naftou. Zemní plyn nabízí potenciál 20–25 % snížení emisí CO2.